Op 27 september werd een webinar georganiseerd voor zorgverleners over de vaccinatie tegen de griep. Het webinar is in zijn geheel hier terug te kijken. Ook vragen uit de chat zijn beantwoord. Hieronder kunt u meer over de besproken onderwerpen lezen.

Het belang van griepvaccinatie

De coronavaccinatie heeft ons geleerd dat vaccineren de enige uitweg is uit de pandemie. Net als COVID-19 kan de griep (influenza) ook leiden tot een epidemie die te voorkomen is door vaccinatie. De griepprik voor zorgverleners leidt tot minder ziekte bij hen, maar ook tot minder overdracht van het virus aan de patiënten of bewoners die zij verzorgen. Daarom organiseerde de Nederlandse Influenza Stichting een webinar waar de vragen over de griepprik, die onder zorgprofessionals leven, beantwoord worden.

Veelvoorkomende redenen en vragen

Veelgehoorde redenen van zorgverleners om zich niet te laten vaccineren zijn:

• Ik krijg nooit griep.
  • Ik ben al gevaccineerd tegen COVID, de griepprik helpt toch niet.
  • Ik word juist ziek als ik de griepprik heb gehad.

Maar wat is ‘griep’ eigenlijk? Wat is het verschil met COVID-19? Hoe voorkom je dat je griep krijgt? Waarom is het belangrijk om geen griep te krijgen? Waarom was er geen griep in het afgelopen seizoen? En wat belooft dat voor het komende seizoen? Dit zijn veelvoorkomende uitspraken en vragen van mensen. In dit webinar ‘Een griepprik, waarom zou ik?’ gaan we hierop in. Dit webinar is bedoeld voor zorgverleners in alle sectoren van de zorg.

Sprekers

Jan Kluytmans, arts-microbioloog UMC Utrecht

De griep is een jaar op vakantie geweest. Wat kunnen we dit jaar verwachten?

Daphne van Wees, epidemioloog/gedragswetenschapper RIVM

Hoe denken we over vaccinatie tijdens de coronapandemie?

Jaap Maas, bedrijfsarts Amsterdam UMC

Hoe staat het met de vaccinatiegraad bij UMC-medewerkers?

Antje de Boer, POH/doktersassistente NVDA

Ted van Essen, voormalig huisarts, voorzitter Nederlandse Influenza Stichting

Met bijdragen van Paul Blokhuis, demissionair staatssecretaris VWS; Marcel Sturkenboom, directeur KBO-PCOB; René Héman, voorzitter Federatie KNMG; George Kassianos, Royal College of General Practitioners.

De Nederlandse Influenza Stichting organiseerde dit webinar in samenwerking met de volgende brancheorganisaties en beroepsverenigingen in de zorg.: NVZ, ActiZ, VGN, NFU, ZKN, Zorgthuis.nu, KNMG, KNMP, NAPA, BPSW, NVDA, FMS, Nederlandse GGZ, KAMG en LAD.

Daphne van Wees
Ted van Essen