Kennisdocument - De zin en onzin van vaccineren door de Nederlandse Influenza Stichting

De Nederlandse Influenza Stichting heeft met een werkgroep van verpleegkundigen een onafhankelijk kennisdocument over vaccineren gemaakt, over “De zin en onzin van vaccineren”. Aan de hand van vragen uit de praktijk wordt vaccinatie uitgelegd op een laagdrempelige manier.

HIER staan nog andere vragen en antwoorden over vaccineren.

Verpleegkundigen spelen een cruciale rol in het gezondheidszorgsysteem. Zij ondersteunen mensen op hun weg naar herstel en zetten zich met heel hun hart in voor deze taak. Verpleegkundigen spelen ook een cruciale rol bij het voorkomen van infectieziekten en de mogelijke complicaties daarvan. Ze zijn inderdaad meer betrokken bij vaccinaties dan de meeste andere mensen.

Net als andere groepen ontvangen verpleegkundigen jaarlijks een uitnodiging voor een griepprik. Tijdens de COVID-19-pandemie kregen zij prioriteit als een van de eersten die de vaccinatie kregen. Bovendien kunnen patiënten bij hen terecht met vragen over vaccinaties. Dit vereist dat ze vertrouwen stellen in wetenschappers, vaccinleveranciers en beleidsmakers. Zowel zorgprofessionals als patiënten hebben vragen over vaccins. En met goede reden. Daarom is het belangrijk dat verpleegkundigen in staat zijn om evidence-based antwoorden te geven op vragen van hun patiënten.

Dit onafhankelijke informatiedocument biedt onderbouwde en actuele informatie om verpleegkundigen zo goed mogelijk te informeren. Hierdoor kunnen zij patiënten of cliënten begeleiden en ook zelf een weloverwogen beslissing nemen over vaccinatie.

Hoe moet men dit document gebruiken?

Hoewel alle informatie in het document relevant is, is het niet nodig om de inhoud van dit document in een bepaalde volgorde te lezen. Vragen van individueel belang (blauwe pagina 3) kunnen worden aangeklikt en de informatie rondom deze vraag verschijnt.