Amersfoort, 6 november – Vandaag kondigt dr. Ted van Essen, voormalig huisarts en voorzitter van de Nederlandse Influenza Stichting, de introductie van de ‘Winterfit Check’ aan. Een campagne gericht op mensen met een kwetsbare gezondheid en ouderen (60+) om zich zo goed mogelijk te beschermen tegen luchtwegvirussen deze winter.

Dr. Ted van Essen legt uit: “Uit recent onderzoek is gebleken dat mensen met een kwetsbare gezondheid onvoldoende op de hoogte zijn van de ernst en omvang van risicogroepen bij luchtweginfecties in het griepseizoen. Niet alleen ouderen (60+) en mensen met bekende luchtweg- of longproblemen maar ook mensen met chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, diabetes of obesitas lopen een aanzienlijk risico. Daarom starten we vandaag een campagne om deze groepen mensen alert te maken op de mogelijkheden om jezelf zo goed mogelijk te beschermen. Door vaccinaties en leefstijlaanpassingen kunnen kwetsbare mensen namelijk veel leed voorkomen.”

Hoewel het winterseizoen veel gezelligheid brengt, kan het ook een verhoogd risico op verkoudheid, griep en virale infecties zoals griep en corona met zich meebrengen. In de winter zijn we doorgaans meer binnen en ventileren we onze huizen minder, wat de verspreiding van luchtwegvirussen in de hand werkt. In Nederland zijn er maar liefst 7 miljoen mensen die een hoog risico lopen om ziek te worden van een luchtwegvirus. De Nederlandse Influenza Stichting streeft ernaar om zo veel mogelijk ziekenhuisopname en sterfte te voorkomen door de bevordering van een gezonde leefstijl en vaccinatie van kwetsbare groepen en ouderen tegen griep en corona.

“We kunnen allemaal meedoen om kwetsbare mensen te beschermen. Houd Nederland Winterfit, en doe de Winterfit Check”, aldus dr. Ted van Essen. De Winterfit Check geeft mensen een beter inzicht over hoe men zich het beste kan beschermen tegen luchtwegvirussen deze winter.

Doe mee en bekijk de Winterfit Check vind hier.

De Winterfit Check is onderdeel van de Winterfit campagne en is geïnitieerd door dr. Ted van Essen, voormalig huisarts en voorzitter van de Nederlandse Influenza Stichting, en krijgt steun van Nierpatiënten Vereniging Nederland, het Longfonds, KBO-PCOB en Long Alliantie Nederland.

Contact voor de media:

Adriënne den Hollander, adrienne@publiceyes.nl of 06 55111945.