Amersfoort, 22 april 2024 – Deze week, tijdens de European Immunization Week, luidt een bredecoalitie van zorgprofessionals,  brancheorganisaties, patiëntenorganisaties en ouderenorganisaties gezamenlijk de noodklok over de afname van de vaccinatiegraad en de uitbraak van infectieziekten in Nederland. In een gezamenlijk pamflet roepen zij Nederlanders op, om zich goed te informeren over vaccineren. Aanleiding is de zorgelijke recente situatie rondom het Rijksvaccinatieprogramma voor baby’s en kinderen. Maar ook de verontrustend lage opkomsten van volwassenen als het gaat om vaccinaties tegen influenza, pneumokokken en COVID-19, in het afgelopen najaar.

René Héman, voorzitter artsenfederatie KNMG geeft aan: “Ik maak me ernstige zorgen over de dalende vaccinatiegraad in ons land. Hierdoor lopen we het risico dat infectieziektes waar we jaren geleden al grotendeels vanaf waren, zoals mazelen en kinkhoest, weer de kop opsteken en zich verspreiden. Dat is een zorgwekkende ontwikkeling voor de volksgezondheid. Ik roep iedereen op zich goed te laten informeren door betrouwbare bronnen zoals de GGD en huisarts. Artsen en andere zorgverleners staan klaar om vragen te beantwoorden en zorgen weg te nemen. Laten we er samen voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen beschermd zijn tegen ernstige infectieziekten. Vaccineren redt levens.”

Ted van Essen, voormalig huisarts en voorzitter van de Nederlandse Influenza Stichting, benadrukt: “Vaccinaties zijn een cruciale pijler in de preventie van ernstige ziekten en het voorkomen van uitbraken. Het is van essentieel belang dat we als samenleving de urgentie van vaccinatie blijven erkennen en omarmen.”

Jaap Kappert, bestuurder bij Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland: “Wij hebben als zorgprofessionals een belangrijke taak in de communicatie over vaccinaties richting collega’s en patiënten.”

Het pamflet roept op tot een collectieve inspanning van het kabinet, beleidsmakers, zorgprofessionals, ouders en alle betrokkenen om de vaccinatiegraad in Nederland weer op peil te brengen. De coalitie benadrukt daarbij het belang van voorlichting, transparantie en het vertrouwen in de wetenschappelijke basis van vaccinaties.

Janine Bastiaans van Stichting voor Afweerstoornissen, voegt hieraan toe: “Voor mensen met een verminderde afweer zijn vaccinaties van levensbelang. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de mensen in ons gezin, zodat de kwetsbare patiënt beter beschermd is tegen bijvoorbeeld virussen. Het is daarom van groot belang dat we duidelijke en feitelijke informatie geven over vaccinaties.” De coalitie roept de Nederlandse bevolking op om zich goed te informeren over deelname aan het Rijksvaccinatieprogramma en de volwassenen vaccinaties en om eventuele zorgen te bespreken met zorgverleners. Door gezamenlijk op te staan voor vaccinatie, kunnen we de weerstand tegen ziekten versterken en de gezondheid van velen en onze samenleving beschermen.

De coalitie bestaat uit artsenfederatie KNMG, apothekersorganisatie KNMP, AJN Jeugdartsen, Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland, Beroepsvereniging van en voor Physician Assistants, Long Alliantie Nederland, Nederlandse Influenza Stichting, Aidsfonds, Longfonds, Stichting voor Afweerstoornissen en ANBO-PCOB.

Lees meer op www.benedenpeil.nu.

Media contact:
Adriënne den Hollander