Zes miljoen mensen krijgen deze maand een uitnodiging van de huisarts om de griepprik te halen. Over dit vaccin gaan veel verhalen de ronde, waardoor de helft van de mensen deze prik niet haalt. Wij vragen aan griepexpert dokter Ted wat wat fake news is en wat juist wel klopt. Dokter Ted van Essen: ”De griepprik is het veiligste vaccin dat we hebben.”

Voor wie is de griepprik bedoeld?

Onder andere 60-plussers, mensen met diabetes, chronisch zieken en mensen met longaandoeningen krijgen het advies van het RIVM om de griepprik te halen. Het RIVM is het Rijksinstituut voor Volkgsgezondheid en Milieu. Voor deze groep mensen is de prik gratis. Zij kunnen de prik halen bij de huisarts.

Werkt de griepprik?

Er is veel verwarring over het effect van de griepprik, werkt de prik nu wel of niet en zijn er vervelende bijwerkingen? Huisarts Dr. Ted van Essen zet de fabels en feiten op een rijtje.

Fabel 1: “Ik heb een griepje”

“Ik heb een griepje”. Veel mensen die een beetje koorts hebben en verkouden zijn, zeggen dat ze griep hebben of grieperig zijn. Dit klopt niet, echte griep wordt veroorzaakt door het griepvirus (influenzavirus). Het is een besmettelijke ziekte van de luchtwegen, waarbij het slijmvlies van de luchtwegen ontstoken is. Echte griep kunt u herkennen aan deze symptomen:

• Hoge koorts, binnen 12 uur oplopend tot 39 graden
  • Koude rillingen
  • Hoofdpijn
  • Heftige spierpijn en vermoeidheid
  • Keelpijn en droge hoest

Fabel 2: “Ik word ziek van de griepprik”

U kunt niet ziek worden van de griepprik, het is een dood vaccin. Sommige mensen voelen zich na de griepprik een aantal dagen minder lekker. Lusteloosheid, hoofdpijn of zelfs een lichte verhoging zijn mogelijk op de dag van de griepprik. De bijwerkingen van de griepprik ontstaan doordat het lichaam denkt dat er sprake is van een echte infectie. Dat is juist goed, het betekent dat het vaccin werkt en het lichaam afweerstoffen vormt.

Fabel 3: “Het vaccin werkt niet, ik heb toch griep gekregen”.

Het vaccin werkt wel, maar niet altijd. Gemiddeld genomen helpt de griepprik in 50 procent van de gevallen. Ieder jaar wordt al in februari een inschatting gemaakt welke virussen in het najaar zullen opduiken. Er zijn heel veel verschillende griepvirussen, die niet allemaal in het vaccin zitten. Het kan dus zijn dat u toch griep krijgt, ondanks dat u de griepprik heeft gehad. Als dat zo is, krijgt u de griep minder heftig dan wanneer u geen prik zou hebben gehaald. Hierdoor vermijdt u ziekenhuisopname. Het griepvirus verandert ieder jaar, daarom moet u ook ieder jaar de griepprik halen.

Fabel 4: “Ik ken iemand die dood is gegaan door de griepprik”

Er kunnen lichte bijwerkingen zijn als u de griepprik hebt genomen. Maar er zijn ook mensen die allerlei andere klachten aan de griepprik wijten. Er gaan het hele jaar door mensen dood. Als 3,5 miljoen mensen de griepprik krijgen dan is het logisch dat een aantal van hen overlijden, dat zou sowieso gebeuren. Maar je gaat niet dood door de griepprik, dat verband is nog nooit aangetoond.

Fabel 5: “Ik krijg nooit griep, dus ik hoef geen griepprik”

Slechts 5 tot 10 procent van de mensen krijgt griep, dus het kan goed zijn dat je 10 jaar lang geen griep krijgt. ‘Ik ben zo gezond’, hoor je mensen dan zeggen. Dat is niet waar, je hebt gewoon geluk.

Fabel 6: “Regelmatig griep krijgen maakt me sterker”

Dat is onzin, daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor.

Fabel 7: “Ik wil niet dat iemand gif in mij spuit”

Het griepvaccin is geen gif. U krijgt een afgezwakte vorm van het griepvirus toegediend, maar het is geen levend virus waardoor u er niet ziek van kunt worden. Door het krijgen van de griepprik ontwikkelt u afweerstoffen en bent u niet of minder vatbaar voor griep. Het griepvaccin is het veiligste vaccin dat we kennen, vergeleken bij bijvoorbeeld kindervaccinaties.

Wanneer moet ik aan de bel trekken?

Als u hele hoge koorts heeft, verward, kortademig en heel erg ziek bent, bel dan meteen de dokter. Het kan griep zijn maar ook een longontsteking. Hiertegen moet u antibiotica krijgen.

Hoe voorkom ik griep?

• Niet in aanraking komen met iemand die griep heeft, maar dat is lastig
  • Handen vaak wassen
  • Geen hand geven als u denkt dat iemand griep heeft