Wouter van Soest, directeur van ActiZ

Download het hier.

‘Als branchevereniging voor 400 ouderenzorgorganisaties vinden wij dat de vaccinatiegraad voor griep en andere infectieziekten omhoog moet bij werknemers. Maar we vinden ook dat dit de eigen verantwoordelijkheid van mensen zelf is. We willen niet aan hun keuzevrijheid komen.’

Wouter van Soest, directeur van ouderenzorgbrancheorganisatie ActiZ denkt dat het goed is als het advies van de Gezondheidsraad aan het Kabinet om zorgmedewerkers voor de griepprik uit te nodigen, zich niet zou beperken tot de werknemers die in nauw contact komen met kwetsbare mensen.’

‘Mensen hebben allerlei redenen om zich niet te laten vaccineren’

Mensen hebben echter allerlei redenen om zich niet te laten vaccineren. ‘In gebieden waar geloof een grote rol speelt zie je bijvoorbeeld nauwelijks mensen die gevaccineerd zijn. Dat komt niet doordat de informatievoorziening daar anders is of vaccinatie minder wordt aangeboden. Mensen maken er uit geloofsovertuiging andere keuzes.’

Ook speelt in de ouderenzorgsector opleidingsniveau een rol bij de keuze voor vaccinatie of niet. MBO geschoolde verzorgenden maken nu eenmaal andere keuzes dan bijvoorbeeld academisch opgeleide artsen en HBO opgeleide verpleegkundigen. Beheersing van de Nederlandse taal is een ander aandachtspunt, ‘Het informatiemateriaal vanuit de overheid is voor anderstaligen niet altijd aansprekend en begrijpelijk. .’

Kortom de vaccinatiegraad in de zorg is laag en is sinds COVID niet per se beter geworden, concludeert Van Soest. ‘Het advies van de Gezondheidsraad is goed, maar het is niet de oplossing.’

Vaccinatiegraad in de zorg

Hij vraagt zich hardop af of het zal lukken om de vaccinatiegraad bij zorgwerknemers echt naar de gewenste 66 procent te trekken. ‘Tenzij je mensen echt de garantie kunt geven dat ze niet meer ziek worden. En ze zich realiseren dat je ook kunt overlijden aan griep.’

Hoe je de vaccinatiegraad volgens hem dan toch wat omhoog krijgt? ‘Door mensen goed te informeren, te stimuleren en te enthousiasmeren. Misschien dat een beetje sociale druk helpt. Alleen moet je voorkomen dat je mensen gaat dwingen, dan neemt de weerstand alleen maar toe. En veel geduld’

Ook helpt het om een vergoeding te regelen. ‘Bijvoorbeeld voor de reistijd die mensen afleggen om een vaccinatie te halen en de vaccinaties zelf uiteraard. Maar we zullen er met zijn allen aan moeten blijven trekken.’