Ingrid Wolf, voorzitter van de raad van bestuur van Haaglanden MC en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen

Download haar bijdrage hier.

Het is fijn dat er door het advies van de Gezondheidsraad hernieuwde aandacht is voor de griepvaccinatie voor zorgpersoneel, vindt de NVZ. ‘Voor ons is het een opsteker omdat het bewijst dat we de goede dingen aan het doen zijn.’

Dip na COVID

Het is belangrijk om zorgmedewerkers te overtuigen van het nut en noodzaak van griepvaccinatie, vindt de NVZ. ‘Daarom voeren we al heel lang jaarlijks campagne voor griepvaccinatie onder het zorgpersoneel. De laatste jaren doen we dat samen met ActiZ. En indirect hopen we te zorgen voor een betere bewustwording bij patiënten die in het ziekenhuis liggen.’

De jaarlijkse vaccinatiecampagne zorgde voor een flinke stijging van de vaccinatiegraad bij het zorgpersoneel tot veertig procent. ‘Nu merk je dat de vaccinatiegraad weer daalt door dat mensen lijden aan prikmoeheid.’

Toen de eerste COVID-vaccinaties werd gezet in ons ziekenhuis, stond iedereen vooraan, stelt Wolf. ‘Iedereen moest en zou als eerste aan de beurt zijn. Ik heb er heel wat vergaderuren op zitten waarin daarover gepraat werd. Maar je zag ook de andere kant. Dat veel mensen uit de frontlinie van de zorg ook besmet raakten en ernstiger ziek raakten’.

‘Je kunt meer inzetten op ‘shared decisionmaking’

Binnen haar eigen ziekenhuisgroep, Haaglanden Medisch Centrum is de COVID-dip ook zichtbaar. ‘Wij hopen dat personeel zich laat vaccineren en stiekem hoop je bijvoorbeeld ook daardoor dat het ziekteverzuim omlaag gaat.’

Elk jaar in september begint het HMC opnieuw met de griepvaccinatiecampagne. ‘We gebruiken daarbij alle materialen uit de toolkit die er is en gaan met een karretje over alle afdelingen, zodat mensen zich ter plekke kunnen laten vaccineren. Het effect daarvan is het grootste.’

Wat je verder kunt doen om de vaccinatiegraad te verhogen? Wat anderen volgens Wolf ook aandragen. ‘Dat je meer kunt inzetten op ‘shared decisionmaking’, wat wij al dag in, dag uit met patiënten doen.’