Heb je griepklachten, maar kan je het wel plaatsen als een influenzavirus? Is het griep, RS-virus of corona? Met een ”combinatiezelftest” kan dit goed aangetoond worden. Ted van Essen, voorzitter van de Nederlandse Influenza Stichting wil dat deze zelftest op de Nederlandse markt komt. Mensen kunnen dan zelf achterhalen wat voor virus ze hebben opgevat.

Combinatiezelftest

Onze buurlanden België, Duitsland, Frankrijk en Spanje kun je zo een combinatiezelftest al kopen bij de apotheek en drogisterij. Deze vier-in één combinatiezelftest laat zien of je besmet bent geraakt met influenza type A of B (griep), RS-virus of corona. Voorzitter van Essen vindt het jammer dat deze test niet in Nederland beschikbaar is. ‘Bij Covid-19 vinden we het heel normaal om te testen bij klachten, waarom dan niet voor influenza en het RS-virus? Ook als je griep hebt moet je wegblijven bij oma. En heb je RS, ga dan niet naar je pasgeboren kleinkind. Anders ligt het straks nog op de kinder-intensive-care.’

Combinatiezelftest

Toenemende vraag combi-test

Oud-huisarts Ted van Essen verwacht dat mensen minder snel de huisarts bellen als ze weten wat ze hebben. Het draagt ook bij het terugdringen van antibioticagebruik. Helaas hebben antibiotica geen werking bij virussen, maar alsnog worden ze voorgeschreven.

Mensen die zich ziek voelen, smeken soms voor antibiotica bij hun huisarts. ‘Die zijn gisteren ziek geworden en willen morgen beter zijn’, weet Van Essen. ‘Aan de ene kant van het spectrum heb je mensen die elke dwarse scheet met antibiotica willen bestrijden. Aan de andere kant heb je mensen die denken dat ze nooit een dokter nodig hebben en wel eens te laat zijn.’

Loopt het virus op tot een bacteriële infectie dan is antibiotica wel nodig. Als er een goedgekeurde combinatiezelftest voor de Nederlandse markt beschikbaar komt, dan heeft het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven(CBD) Jos Jongstra interesse. ‘Als daar vraag naar komt gaan we er zeker op inspelen’, zegt Jongstra.

Griepprik

Voorzitter Ted van Essen wil graag dat mensen die niet zijn gekomen na een uitnodiging van de griepprik, zich alsnog gratis laten vaccineren. ‘Dat is mijn hartenkreet, zeker nu griep zich snel verspreidt. Ik roep minister Kuipers van VWS op zich hierover uit te spreken. Huisartsen kunnen tot 1 april declaraties indienen en hebben het vaccin meestal nog in de koelkast liggen.’

Ong. zes miljoen zestigplussers en mensen met een kwetsbare gezondheid een oproep voor de griepprik. De vaccinatiegraad was in 2021 ong. 58,3% procent en in 2020 54% procent. Volgens de voorzitter van de Nederlandse Influenza Stichting ligt de vaccinatiegraad nu lager. ‘Mensen zijn een beetje prikmoe’.

Voor andere artikelen kun je naar onze Griep in het nieuws pagina en voor meer informatie over de griep kun je terecht bij Beterzondergriep.nl!