Na de Nationale Griepprikdag 2022 op maandag 17 oktober 2022, zijn er diverse mediaberichten uitgekomen en deze willen wij graag met jullie delen.

1. Griep- en coronaprik tegelijk: Kamer positief over ‘dubbelslag’ GGD

RTL nieuws publiceerde een interessant stuk over of je de griep- en de coronaprik tegelijk kan nemen. Een meerderheid in de Tweede Kamer is positief over het idee waarmee deskundigen de prikbereidheid willen vergroten. De risicogroepen moeten hun prik momenteel bij de huisarts halen en de vaccinatie tegen corona bij de GGD. Ted van Essen, voorzitter van de Influenza Stichting, en viroloog Jaap Goudsmit geven beiden aan dat het zeker meer efficiënter kan in de nadere toekomst. Het aantal vaccinaties zal stijgen en de kosten zullen dalen door bij de GGD’s een dubbelslag te slaan.

Lees hier het hele artikel van RTL Nieuws.

2. Waarom de griepprik dit jaar extra van belang is?

AD publiceerde een interessant stuk over waar de griepprik dit jaar extra belangrijk is. Het aantal griepgevallen is weer aan het toenemen en het griepseizoen blijft altijd erg onvoorspelbaar, waardoor het extra belangrijk is om de griepprik te halen. Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus en is een besmettelijke ziekte aan de luchtwegen. Omdat het virus zich aanpast en blijft veranderen, is het mogelijk om het virus opnieuw te krijgen.

Lees hier het hele artikel van het AD.

3. Staatssecretaris trapt griepprikcampagne af in Leidsche Rijn: ‘Extra belangrijk prik te nemen’

De landelijke campagne voor de grieppik vond afgelopen maandag op 17 oktober plaats in het Julius Gezondheidscentra in Parkwijk te Utrecht Leidsche Rijn. Het belang van de griepprik is volgens huisarts Fenneken Meulink van Julius Gezondheidscentra wellicht groter dan ooit.

Lees hier het hele artikel van de Gelderlander.

Staatssecretaris_trapt_griepprikcampagne_af_in_Leidsche_Rijn-mediaberichten

4. Overige mediaberichten

Voor andere artikelen kun je naar onze Griep in het nieuws pagina en voor meer informatie over de griep kun je terecht bij Beterzondergriep.nl!