Het is officieel aangekondigd dat de griepepidemie van 2022-2023 voorbij is. Hieronder meer over hoe de situatie in Nederland is gelopen.

Epidemiologische influenzasituatie in Nederland

In week 13 van 2023 werden er ong. 1,5 patiënten met griepachtige symptomen gerapporteerd per 10.000 inwoners via de huisartsen van de Nivel peilstations. De afgelopen 2 weken daalde het aantal mensen met influenza-achtige ziektebeeld(IAZ) bij huisartsen tot op het niveau van voor de griepepidemie. We spreken pas van een epidemie als in 2 opeenvolgende weken de influenza activiteit boven de epidemische grens van 5,8 patiënten met IAZ per 10.000 inwoners ligt. Helaas is het virus nog niet helemaal weg, maar de griepepidemie is wel voorbij.

Voor meer cijfers en feiten verwijs ik je graag door dit artikel van het RIVM en dit pdf bestand van het Erasmus MC.

Voor andere artikelen kun je naar onze Griep in het nieuws pagina en voor meer informatie over de griep kun je terecht bij Beterzondergriep.nl!