Heeft u ook een uitnodiging gehad voor de jaarlijkse griepprik? En ook een uitnodiging voor de covid-prik? Dit wekt wellicht meer vragen, dan antwoorden op. Wij hebben de meestvoorkomende vragen over de griepprik hieronder verzameld.

1. Wat is het nut van de griepprik?

In de volgende webinar legt arts-microbioloog Annelies Riezebos-Brilman van Labmicta uit wat het nut is van de griepprik voor zorgverleners. Dit is o.a. gemaakt door de Nederlandse Influenza Stichting. Ouderen en mensen met gezondheidsproblemen lopen hele jaar door risico ernstig ziek te worden door griep. Bijna ieder jaar overlijden bijna 5000 mensen aan de griep, vooral uit deze groepen.

Als u voor de griepprik een uitnodiging krijgt, betekent dat u in een risicogroep zit. Het vaccin beschermt 30% tegen infectie en 40% tegen ziekenhuisopname.

2. Is de griepprik nog wel nodig, aangezien we vorig jaar bijna geen griep was?

Vorig jaar hadden we amper last van de griep wegens het gebruik van mondkapjes en het vele malen wassen van onze handen. Deze maatregelen waren ingezet om tegen corona in te gaan. Dit heeft ook heel erg geholpen met de griepverspreiding. Het helpt dus inderdaad om een mondkapje te dragen, afstand te houden en geen handen te geven. Helaas wordt deze regels niet meer in acht gehouden waardoor een griepinfectie en covid snel verspreid kunnen worden. Deskundigen verwachten dat het milde griepseizoen van vorig jaar zich niet herhaalt. De uitbraak van dit jaar zou wel eens flink kunnen zijn.

3. Ik heb al jaren geen griep gehad en leef gezond. Heeft de griepprik dan toch zin?

Per jaar krijgen ongeveer 1 op de 15 volwassen griep, maar niet iedereen heeft er per sé last van, aldus arts-microbioloog Riezebos. Dus u weet eigenlijk niet of u griep heeft of gehad heeft. Mensen die besmet zijn met griep kunnen wel andere mensen met een minder goede gezondheid besmetten, zonder het te merken.

griepepidemie is voorbij

Lees het artikel hier snel verder en bekijk onze webinar hier. Voor andere artikelen kun je naar onze Griep in het nieuws pagina en voor meer informatie over de griep kun je terecht bij Beterzondergriep.nl!